[dropcap]V[/dropcap]i nåede at være hjemme fra vores ferie i Spanien to dage, før vi atter pakkede tøj, kørestol og feriehumør og kørte op i sommerhuset. Her er ro, store is, ingen planer og masser af tid til at læse, glo ud i luften og drømme om længere ferie og endeløs sommer.
Men faktisk skal det her blogindlæg handle om noget helt andet end sommerhushygge, for jeg lovede Jer jo i sidste blogindlæg at skrive lidt om, hvordan min første flyvetur med kørestol forløb. Lad mig indledningsvis slå helt fast, at jeg er totalt nybegynder udi at medbringe så iøjnefaldende og uundværligt et hjælpemiddel, som kørestolen er blevet for mig!
Jeg har tænkt en del over, hvad der kunne have givet mig ro i sjælen at vide, da vi planlagde vores sommerferie i Spanien og aftalte, at kørestolen skulle med. Derfor skal nedenstående ikke læses som “De vise ord“, men mere som nogle ord om, hvordan min første flyrejse med kørestol foregik.
Planlægning
Overskriften “planlægning” kunne i vores tilfælde med rette erstattes med “Peter“, for det er hans fortjeneste, at alt der handler om “Charlotte på tur med kørestol” gik så gnidningsfrit og perfekt.
Vores ferie i år foregik på den måde, at Peter indledningsvis kontaktede en meget sød dame, som havde et helt perfekt hus til udlejning i Spanien. Da destinationen var på plads bestilte han flybilletter fra Hamburg Lufthavn, hvor han bestilte “special assistance” til mig og plads ombord til min kørestol. Vi rejste med Easy Jet, fordi det tilfældigvis var det flyselskab, der passede os bedst med dato/tid/pris. Jeg har ikke kunnet finde nogle flyselskaber, som ikke vil have hjælpemiddel med ombord på flyet og som ikke foranlediger “special assistance”. Her kan I se, hvad det flyselskab, vi rejste med skriver på deres hjemmeside om “special assistance“. Jeg kan kun anbefale at tjekke flyselskabernes hjemmesider ud og så komme afsted med den der kørestol!
Peter havde samtidig med bestilling af flybilletterne, bestilt parkering i parkeringshuset i Hamborg Lufthavn, så vi ikke skulle holde langt væk og tage shuttlebus hen til lufthavnen. Det gav mig ro og overskud. Peter brugte det her link til parkering i Hamburg Lufthavn. Endvidere kan du også bruge den her rabatkode, så du får parkering 5 euro billigere, når du parkerer i Hamburg Lufthavn.
Lufthavnen – Special assistance
I og med at vi havde bestilt “Special assistance” i lufthavnen og bedt om at få kørestolen med, så blev min kørestol tjekket ind sammen med vores bagage. Dette betød ikke, at den skulle afleveres på bagagebåndet, men blot at jeg var sikker på at få den med ombord. Man kan vælge af blive kørt ud til gaten af en lufthavnsansat, men vi valgte at klare denne tur gennem lufthavnen selv. Fordelen ved at lade en ansat køre én er naturligvis, at du så ikke selv behøver at have styr på, hvor gaten er.
Vi skulle vente et par timer på at boarde, og kunne bare slappe af, for en ansat ville komme og trille mig ombord på flyet (sammen med resten af min familie.) Alle de utålmodige rejsende som glædede sig til at komme ombord på flyet havde stillet sig i kø og stod – ja bare stod – for at komme først ombord (med deres boardingpas i hånden). Vi sad som sagt uden stress og 10 minutter inden boarding kom den ansatte kørestolstriller smilende hen til os, spurgte om vi var klar og bad mig om at løsne bremserne!
Og så trillede vi forbi den lange kø af ferieramte folk, som skulle med samme fly. Hånden på hjertet ik?! så følte jeg mig ret lille og virkelig handicappet, da jeg trillede forbi alle de udtryksløse ansigter, men hey! Følelsen af at blive taget hånd om og at ingen i familien stressede med at “Mor skal lige med! Er mor med?” opvejede den følelse med mange længder.
Jeg blev trillet helt ned til flyet og hjulpet lidt af stewardessen, så jeg kom helskindet ombord . Den ansatte med den gule “kørestolsbluse” skred med min kørestol, så den kunne komme i lastrummet på flyet.
Tre timers flyvetur senere!
Alle de udtryksløse ferieflyvendefolk rejste sig som på kommando op, idet det sagde “PLING” og skiltet med “Spænd sikkerhedsselen” forsvandt. Jeg blev igen siddende sammen med resten af familien og ventede. Faktisk gik min familie fra borde før mig, som fik at vide, at jeg ville blive hentet hurtigst muligt…
Jeg blev som lovet hentet og kørt fra borde i min kørestol, som den ansatte havde kørt helt ind i flyet og derefter direkte ud i en sær bil (som jeg ikke turde tage et billede af, for den ansatte sad og smilede til mig hele tiden). Det føltes, som om jeg blev kørt rundt i hele lufthavnen, og så endte vi til sidst ved indgangsdøren til området med bagagebånd (og utålmodige udtryksløse ferieramtefolk). Jeg blev trillet ind til det bagagebånd, hvor min familie smilende stod og vinkede, og hvor vi åbenbart kun manglede at gafle en kuffert fra båndet.
Og så sagde jeg
THANK YOU VERY MUCH
og kunne slet ikke forstå, hvorfor jeg har været så bekymret og tankefuld i forhold til at rejse med kørestol.
Jeg er klar over, at den her beskrivelse af at rejse med kørestol i en lufthavn ikke er en dækkende vejledning og slet, slet ikke besvarer alle de spørgsmål, man sidder med som kørestolsbruger på en landingsbane. Men vil I ikke godt spørge, hvis der er noget, i spekulerer på eller er i tvivl om. Jeg vil virkelig gerne prøve at hjælpe, besvare de spørgsmål som jeg kan og dermed være med til, at den der kørestol ikke skal være bremseklodsen for at komme afsted.
Herunder ser i horden af medrejsende, som pænt (og en kende utilfredse) måtte vente i køen, mens den handicappede (med familie) trillede ombord på flyet. Der er sandelig ikke mange fordele i at være bruger af en kørestol. Men det her er så en af dem!
Altså spørg løs! Kom med gode råd! Spred Jeres gode tips udover alle os andre novicer! Alle skal kunne tage ud at flyve med sin kørestol uden at få ondt i maven og have mudderhjerne.
OBS: Kan I huske, at jeg var i Afrika i oktober sidste år. Der havde jeg faktisk også fuld gang i Special Assistance i virkelig mange lufthavne. Forskellen fra rejsen til Afrika og så turen til Spanien er, at i Afrika havde jeg “kun” min rollator med og lånte derfor en kørestol i de forskellige lufthavne, vi ankom til. Og en ansat til at køre mig. Gør dig selv en tjeneste og læs afsnittet “Invitationen og forberedelserne” i blogindlægget om min Afrikatur!
Det er med andre ord ikke vigtigt, om du bruger stok, rollator eller kørestol på rejsen, der er stor hjælp at få i lufthavnen!
5 Kommentarer
Berith Højer
20. juli 2017 kl. 6:08Hej Charlotte, jeg vil gerne knytte en kommentar til dette indlæg, da jeg er helt enig med dig i, at alle skal have mulighed for at rejse. Vi har nu i 7 år været på Mallorca 10 gange, og vi har aldrig haft problemer med at rejse med kørestol. Kan dog sagtens huske første gang vi skulle afsted…brugte flere måneder på at tænke alle mulige scenarier, men alle bekymringer blev gjort til skamme.
Vi har rejst fra både Billund og Hamborg og har aldrig bestilt “special service” men har fået samme service, som du nævner. Flyselskaberne behandler kørestole som højeste prioritet og vil aldrig nægte at tage dem med. Skal dog siges, at vi kun har en manuel kørestol. Vi har også mulighed for selv at gå ombord på flyet, så kørestolen bliver hentet ved flyet og sat i bagagerummmet, men er der nogle som ikke kan gå ind selv, så har lufthavnene specielle stole, som kan komme igennem i midtergangen i flyet og ned til din plads. Det hjælper lufthavnspersonale også med.
Så alt i alt er det faktisk skønt at rejse med kørestol og få nogle oplevelser på lige fod med alle andre familier…og så kommer vi endda først ind i flyet😉
Til sidst et lille fif….for en ting er rejsen, men for os fyldte det også meget om nu hotellet fungerede for os….det gjorde det. Der er “handicapvenlige” hoteller at finde. Vi har været på Alcudia Garden alle 10 gange, da det fungerer perfekt for os. Ingen trapper nogen steder, stier rundt på hele hotellet til kørestolen, buffet som kan nåes fra en kørestol, mulighed for at låne badetaburet til bruseren, pool med gelænder så man kan gå ned i vandet og sidst men ikke mindst nogle fantastiske mennesker, som behandler alle ens❤️
Undskyld det blev så langt, men du sletter bare i det.
Knus fra Silkeborg
Charlotte Holmboe
20. juli 2017 kl. 22:37Kære Berith
1000 tak for din beskrivelse af hvordan du og dine klarer at rejse rejse med kørestol. Det er virkelig skønt at du vil dele med mig og alle andre som læser min blog. Du har ret i at flyselskaberne behandler kørestole (og dem der sidder i dem ;-)) som højeste prioritet. Det giver en kæmpe tryghed <3 Og ja... én ting er selve rejsen, men ligeså vigtigt er det at finde et sted, hvor man er tryg, ikke føler sig som en klods om benet og bare kan nyde ferien.
Jeg tror da at jeg skal huske Mallorca som rejsemål! 1000 tak for input - det er guld værd!
Knus fra Haderslev
Nancy
21. juli 2017 kl. 8:55Hej Charlotte, tak for din fine beskrivelse af din rejse i kørestol, og den gik jo fint,. Vi har selv rejst i 17 år med kørestol, da jeg har Polio, og der har aldrig været nogen problemer, så til alle som har læst din beskrivelse, vil jeg bare sige til alle som har et handicap, KOM SÅ AFSTED der er hjælp alle vegne hvis du selv er frisk til det, så rigtig god tur. ✈️😄
Hilsen fra Nancy i Frederiksværk
Christian
21. juli 2017 kl. 12:34Hej Charlotte,
Skønt indlæg. Jeg har selv gennem flere år rejst med manual kørestol til bla Indien,Bali og USA, med kun gode oplevelser som du beskriver. I februar i år fik jeg så en el-stol som jeg skal prøve at rejse med til Mexico, spændt på hvordan det går…
At rejse er at leve, selv i kørestol, og man er grundig med planlægningen😀
Mette Olsen
19. februar 2023 kl. 8:48Tusind tak for jeres indlæg, der er så mange tanker og følelser involveret når man skal rejse med kørestol. Især her første gang. Det er min husbond, der lige har bestilt sin første kørestol og jeg har booket ferie til Mallorca. Lufthavnen er jeg ikke usikker på men hotellet, kan han nu komme rundt? Hvad med omgivelserne? Kan vi tage en tur til Palma De Mallorca eller er det for bøvlet?
Det er nyt og der bliver brugt meget energi på at tænke scenarier. Så tak for at tage brodden lidt af.
Mvh Mette